IKEA Projekt

Hej hjärtan,
Jag gav ju er en liten hint för någon vecka sen om ett samarbete med IKEA. Och det skall jag nu förklara för Er ;) 
Under april-maj kör IKEA en kampanj med 100 st utvalda runtom i hela Sverige, hållbara ihop. 
Kampanjen går ut på att lära sig att leva så klimatsmart som möjligt. Tex, använder vi LED-lampor? Hur källsorterar vi? Har vi bra fönster som inte släpper in kyla? Hur värmer vi upp huset? Gör vi våra era grönsaker? Handlar vi ekologiskt och närproducerat? Flera faktorer som spelar roll för miljön i dagsläget.
Viktiga frågor som man, eller jag, har tänkt på mycket men inte riktigt haft orken till att ta tag i det.
Jag och L källsorterar knappt någonting i dagsläget. Vi har två papperspåsar i köket där den ena innehåller pant och den ena innehåller papper/kartong. :D haha, det finns att förbättra alltså. Det är nästan så att man skäms.
 
Under första besöket med IKEA som bestid av 3 designers och 2 energirådgivare från komunnen så tog vi en rundgång i hela huset, de kollade vår fjärrvärme och vår golvvärme, fönster, hur vi källsorterar, hur det ser ut i kyl/skafferi, massa olika saker. Vi gick alltså runt och tog rum för rum. 
Det som händer nu är att de kommer att planera lösningar för vårat hem. De kommer att installera en energimätare hemma hos oss och ge oss härliga lösningar som vi kommer ta lärdom och nytta av. Vad jag vet vad vi kommer få är ett startkit med massa LED lampor och uppladdningsbatterier, mörkläggningsgardiner osv. Sen kommer de att spåna ut massvis med lösningar, vi sa tex att vi ville ta bort en del av köket som inte passar in, där börja de mäta och dona direkt ;) De ska bli väldigt spännande detta och jag hoppas att ni följer med på resan. 
 
Vi skulle även fylla i en liten kalkylator. Det är ett test där man ser sitt ekologiska fotavtryrck och hur många planeter det skulle krävas om alla levde som DU. Jag vet inte om jag vågar säga mitt resultat ;) 
 
http://www.famhagberg.se/kk/140205/klimatkalk.php
 
Prova du med =) 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback